4.3 Geluid
De mate waarin het geluid, bijvoorbeeld veroorzaakt door het wegverkeer, het woonmilieu mag belasten, is geregeld in de Wet geluidhinder (Wgh). De Wgh is sinds het einde van de jaren zeventig een belangrijk juridisch kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De kern van de wet is dat geluidsgevoelige bestemmingen, worden beschermt tegen geluidhinder uit de omgeving. De wet geluidhinder (Wgh en Bgh) kent de volgende geluidgevoelige bestemmingen:
- woningen;
- onderwijsgebouwen (een gymnastieklokaal maakt geen onderdeel uit van een onderwijsgebouw bij toepassing van de Wet geluidhinder);
- ziekenhuizen en verpleeghuizen;
- verzorgingstehuizen;
- psychiatrische inrichtingen;
- medische Centra;
- poliklinieken;
- medische kleuterdagverblijven.
Het beschermen van bijvoorbeeld het woonmilieu gebeurd aan de hand van vastgestelde zoneringen. Door deze zoneringen is er sprake van een sterke link met de Wro. De naam 'Wet geluidhinder' doet vermoeden dat hier sprake is van een alles omvattende regelgeving, echter niet alle geluidsaspecten worden in de Wet geluidhinder geregeld. De belangrijkste onderdelen die in de Wet geluidhinder worden geregeld zijn:
- toestellen en geluidwerende voorzieningen;
- industrielawaai;
- wegverkeerslawaai;
- spoorweglawaai;
- geluidbelastingkaarten en actieplannen.
De meest voorkomende vorm van geluidhinder is degene die wordt veroorzaakt door het wegverkeer. Zo stelt de wet, dat in principe de geluidsbelasting op woningen niet de voorkeursgrenswaarde van 48 dB mag overschrijden. De voorkeursgrenswaarde is de waarde die zonder meer kan worden toegestaan. Indien nieuwe geluidsgevoelige functies worden toegestaan, stelt de Wet geluidhinder de verplichting akoestisch onderzoek te verrichten naar de geluidsbelasting ten gevolge van alle wegen, met uitzondering van 30 km wegen, op een bepaalde afstand van de geluidsgevoelige functie(s). Indien na akoestisch onderzoek blijkt dat de grenswaarden van de gevelbelasting worden overschreden dient er een ontheffing te worden verkregen via een hogere voorkeursgrenswaarde procedure. De planlocatie is gelegen op de hoek van de Voorstraat, Spoorstraat en Stationsstraat. Op de Voor- en Spoorstraat geldt een maximum snelheid van 30 km/h. Voor deze wegen geldt geen onderzoeksverplichting. De Stationsstraat kent een snelheidsregime van 50 km/u. Alle wegen met een snelheidsregime van 50 km/u hebben een wettelijke geluidszone. De locatie is gelegen binnen de wettelijke geluidszone van de ten noorden gelegen Alkemadelaan en het zuidelijke gelegen Westeinde/Langeweg. Voor wegen met twee rijstroken die binnenstedelijk gelegen zijn geldt een geluidszone van 200 meter aan weerszijden van de weg. Nieuwe woningen die binnen de geluidszone liggen, moeten in principe op een zodanige afstand van de weg liggen dat de geluidsbelasting niet te hoog is (de zogenaamde ‘voorkeursgrenswaarde’ die de Wet geluidhinder stelt).
Middels een akoestisch onderzoek dient te worden bepaald in welke mate er sprake is van een geluidbelasting op de gevels van de te bouwen woningen, veroorzaakt door het verkeer rijdend op de Stationsstraat. In opdracht van Buro SRO heeft de Schreuder Groep een akoestisch onderzoek
[1] uitgevoerd naar de te verwachten geluidsbelasting op de gevels van de nieuw te bouwen appartementen. Uit de geluidsberekening van het onderzoek volgt dat de berekende toetsingswaarde vanwege de Stationstraat maximaal 60 dB is, vanwege de Alkemadelaan maximaal 50 dB en vanwege het Westeinde maximaal 51 dB. De gemeente Kaag en Braassem dient een hogere grenswaarde vast te leggen, zoals bedoeld in artikel 83 eerste en tweede lid, van de Wet geluidhinder . Dit wordt onderbouwd met de volgende motivatie:
- het verlagen van de maximumsnelheid op de Stationsstraat valt niet te verwachten, omdat hier sprake is van een doorgaande weg;
- overdrachtsmaatregelen langs deze weg, in de vorm van een geluidscherm, zijn vanuit stedenbouwkundige overwegingen niet mogelijk, gezien de ligging binnen de bebouwde kom en direct langs de weg;
- het toepassen van geluidreducerend wegdek is mogelijk. De beoogde kosten (€ 48.750,-) staan niet in verhouding met de kosten van het bouwplan;
- door middel van gevelmaatregelen kan aan de regelgeving worden voldaan.
Het aanvragen van de ontheffing hogere grenswaarden is op basis van bovenstaande voldoende gemotiveerd. Het college van burgemeester en wethouders is van plan om op grond van de artikelen 110a tot en met 110c van de Wet geluidhinder een hogere grenswaarde vast te stellen. Er is inmiddels een start gemaakt met de ontheffingsprocedure. Het ontwerp verzoek met de daarbij behorende stukken liggen vanaf 24 maart 2010 gedurende vier weken ter inzage. De nota hogere grenswaarden is opgenomen in de bijlage van voorliggende ruimtelijke onderbouwing.
Conclusie
De planlocatie is gelegen in de wettelijke geluidszone van een aantal onderzoeksplichtige wegen. Uit geluidsberekening volgt dat de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden. Gelet op de motivatie is het aanvragen van een ontheffing hogere grenswaarden bij de gemeente noodzakelijk. Het verdere procedureverloop zal parallel aan de planologische procedure lopen.
[1] Schreuder Groep, d.d. 29 januari 2010, projectnr: 69116.75 R0, Akoestisch onderzoek, Geluidsbelasting wegverkeerslawaai op de gevels van nieuw te bouwen appartement aan de Spoorstraat te Roelofarendsveen