Plan: | N207 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1884.BPN207kenb-VAS1 |
De doelstelling van het project N207 Leimuiden-Alphen aan den Rijn is drieledig:
Het betreft de verbreding van het wegvak tussen Alphen aan den Rijn en de Kruisweg van 2x1 naar 2x2 en het verleggen van de busstrook die aan weerszijden ligt.
Er wordt een busstrook gerealiseerd vanaf de Kruisweg tot aan de Leimuiderbrug (tussen Alphen aan den Rijn en de Kruisweg is al een busstrook aanwezig). Voor de lange termijn moet de busstrook de mogelijkheid bieden om, zonder ingrijpende maatregelen en bijbehorende kosten, gebruikt te worden als doelgroepstrook en/of als 2x2. Deze inzet als doelgroepstrook betreft zowel bussen als vrachtverkeer, de 2x2 is voor al het verkeer toegankelijk.
Het project moet voorzien in een veilige en vlotte passage van de N207 ter hoogte van Leimuiden. Het betreft hier met name de passage van het kruispunt N207 met de Dr. Stapenséastraat/Burgemeester Bakhuizenlaan.
De tweede doelstelling wordt in dit bestemmingsplan planologisch mogelijk gemaakt.
Parallelweg Westelijke variant
Daarnaast wordt ter hoogte van Rijnsaterwoude de bestaande parallelweg doorgetrokken tot aan de Rotonde Vriezenweg. Deze parallelweg ontziet de kern Rijnsaterwoude van doorgaand landbouwverkeer. Verkeerstechnisch is de Westvariant de beste oplossing. Door de verplaatsing van de oost- naar westzijde van de N207 hoeven de boeren met bestemmingen aan beide kanten van de N207 niet meer door de kern.
Ook worden door de Westvariant verkeersbewegingen van overstekende landbouwvoertuigen bij de aansluiting Rijnsaterwoude/Herenweg voorkomen. Een slinger bij de aansluiting nieuwe tunnel Kerkweg is hierdoor niet meer nodig. Bovendien is het ontzien van de kruising Kerkweg/Herenweg midden in de kern een pré van de Westvariant. Met een doorgetrokken Westvariant kan met name het zware landbouwverkeer uit de kern worden geweerd. Aanliggende boeren kunnen ontsluiten via de Westvariant en dat heeft een gunstige invloed op de drukte in de kern. Als de parallelweg aan de oostzijde zou komen te liggen bestaat de kans dat de kortste route van het landbouwverkeer door de kern Rijnsaterwoude genomen zou worden. Bij de variant waarbij de parallelweg aan de westzijde is gelegen bestaat dit risico niet. De weg bij kruising herenweg /N207 hoeft niet overgestoken te worden en aan de westkant valt eenvoudiger de aansluiting op de rotonde Vriezenweg te realiseren. Een parallelweg aan de oostzijde geeft een grotere afstand om Rijnsaterwoude van noord naar zuid en vice versa te passeren dan de westvariant.
Figuur 3: Parallelweg westelijke variant