Type plan: projectbesluit
Naam van het plan: Spoorstraat 1 te Roelofarendsveen
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.PBKBSPOORSTRAAT1-VAS1

4.10 Verkeer en parkeren

Het perceel wordt ontsloten op de Spoorstraat. Ten westen van het gebouw wordt bestrating aangelegd waarmee de parkeergarage onder het appartementencomplex te bereiken is. De parkeergarage biedt ruimte aan 19 auto's. Rondom de bebouwing worden tevens een aantal parkeerplaatsen gerealiseerd. Aan de Voorstraat zijn dit er 4. Langs de Spoorstraat zijn 6 parkeerplaatsen gesitueerd, waaronder twee invalide parkeerplekken. Aan de westzijde van het complex komen tegenover de entree een viertal parkeerplekken en een fietsenstalling. Onderstaande afbeelding toont op welke wijze het parkeren wordt opgelost.
  
Parkeren nieuwbouw spoorstraat 1
 
Volgens de bouwplannen zijn er in totaal 33 parkeerplaatsen opgenomen. In hoeverre het aanbod overeenkomt met de vraag is afhankelijk van het type bebouwing en de bijbehorende parkeernorm. In het plan zijn drie woningtype opgenomen, te weten goedkoop (9), midden(7) en duur(7).De parkeernormen voor woningen zijn te herleiden uit de ASVV (Aanbevelingen stedelijke verkeersvoorzieningen) van het Crow [1]. In onderhavig geval betreft het een locatie in het centrum van een stedelijke zone. Uit de ASVV blijken de volgende parkeernormen te gelden:
  • woning goedkoop: 1,2
  • woning midden: 1,3
  • woning duur: 1,5
Gelet op het aantal appartementen en de verdeling in woningtype, is er voor onderhavig bouwplan een minimale parkeervraag van 30,4 parkeerplaatsen. Het aanbod sluit in dit geval ruim aan bij de gestelde normen. De toevoeging van het aantal woningen kan leiden tot een toename van de verkeersintensiteit op de Spoorstraat en Voorstraat. Echter gelet op de omvang van de ontwikkeling en de huidige intensiteit zal er geen sprake zijn van een noemenswaardige toename.
 
Conclusie
Het parkeren wordt volgens de parkeernormen uit de ASVV opgelost op eigen terrein. Het plangebied is voldoende ontsloten en zorgt niet voor een noemenswaardige toename in de verkeersintensiteit. Er zijn geen belemmeringen op het gebied van verkeer en parkeren.

 
[1] CROW (oktober 2004) ASVV 2004; Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom.