Type plan: projectbesluit
Naam van het plan: Ruimtelijke onderbouwing Sotaweg achter 62 en 64 te Roelofarendsveen
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.1884.PBSOTAWEG6264-VAS1

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Geldend bestemmingsplan
De locatie maakt deel uit van het bestemmingsplan "Correctieve herziening bestemmingsplan Baan en Sotaweg" van de voormalige gemeente Alkemade. Uit raadpleging van de bestemmingsplankaart volgt dat voor de gronden de bestemming "Woondoeleinden" en "zone tuin" van toepassing is. De volgende afbeelding toont een uitsnede van de plankaart van het vigerende bestemmingsplan.
 
Binnen de geldende bestemming is het realiseren van woningen niet toegestaan. Het bouwplan is derhalve in strijd met de bepalingen van het geldende bestemmingsplan. Afwijken van de geldende bestemmingsplanregels door middel van een planologische procedure is daarom noodzakelijk.
  
    
Fragment bestemmingsplankaart geldende bestemmingsplan
      
3.3.2 Structuurvisie Alkemade
In de structuurvisie 20201  is een aantal hoofdkeuzen gemaakt met betrekking tot de ruimtelijke ontwikkeling van de voormalige Gemeente Alkemade. in het algemeen wordt uitgegaan van een accent op de woonfunctie, waarbij groei van het aantal woningen geen doel op zich is, maar een voorwaarde om het voorzieningenniveau op peil te houden. 
Doordat de voormalige gemeente Alkemade in het verleden nauwelijks mogelijkheden had voor woningbouw, is er een achterstand opgetreden. Met name voor de eigen inwoners kon te weinig worden gebouwd. Ook geeft de structuurvisie aan dat de leefbaarheid in de dorpen onder druk staat.
 
3.3.3 Nota Inbreidingslocaties
Bij de gemeente komen regelmatig verzoeken binnen voor het realiseren van nieuwe woningen of bedrijven binnen de bestaande grenzen van de kernen. Vanwege de beperkte uitbreidingsmogelijkheden in de dorpen zijn kleine locaties (inbreidingslocaties) van belang om in de lokale behoefte te voorzien. Dit betekent uiteraard niet dat alle onbebouwde of in onbruik geraakte ruimte binnen de kernen moet worden gebruikt voor het realiseren van nieuwe woningen, winkels en bedrijfsruimten.

Omdat geen enkele inbreiding hetzelfde is en er altijd sprake is van een andere context, is maatwerk het sleutelwoord. Om voldoende houvast te bieden bij het beoordelen van initiatieven is in de Nota Inbreidingslocaties (februari 2011) voor elk dorp een beschrijving gemaakt waarin de bestaande karakteristiek is verwoord. De nota biedt enerzijds houvast om te kunnen sturen op kwaliteit, maar zorgt anderzijds ook voor flexibiliteit om in te kunnen spelen op ontwikkelingen.
 
De locatie maakt deel uit van het lint aan de Sotaweg. Alhoewel de locatie achter de Sotaweg 62-64 formeel binnen de provinciale bebouwingscontouren valt, maakt het lint 'Sotaweg' hier geen deel van uit. De Sotaweg is daarom niet opgenomen in de Nota Inbreidingslocaties.
Qua karakteristiek kan worden aangesloten bij de uitgangspunten voor het Lint Noordeinde / Zuideinde. Voor inbreidingsprojecten van één tot twee woningen aan het Noordeinde en Zuideinde zijn richtlijnen opgesteld. Deze ruimtelijke richtlijnen vormen een aanvulling op de algemene voorwaarden en het beoordelingskader zoals opgenomen in het gemeentelijke Afwijkingsbeleid. Vanwege de ontwikkeling van Braassemerland dienen alle inbreidingsverzoeken in het lint, dus ook initiatieven van één tot twee woningen, getoetst te worden aan de actuele plannen en ideeën. Op basis van deze toets kan worden besloten geen medewerking te verlenen aan het betreffende inbreidingsverzoek. De richtlijnen zijn onder meer als volgt:
  • Bouwen achterop het perceel: Alleen als voorzijde van het perceel bebouwd is;
  • Situering op de kavel: Aan de weg of achter het lint;
  • Woningtype: Vrijstaande of twee-onder-één-kap-woningen;
  • Oppervlak perceel vrijstaand: Minimaal 200-300 m² (exclusief wateroppervlak);
  • Parkeren: Minimaal 2 parkeerplaatsen op eigen terrein;
  • Oppervlakte hoofdgebouw: maximaal 40% van het perceeloppervlak (exclusief water) maximaal van 150 m²;
  • Aanbouwen en bijgebouwen: Voor eisen ten aanzien van aanbouwen en bijgebouwen wordt verwezen naar het vigerende bestemmingsplan en het gemeentelijke afwijkingsbeleid.
3.3.4 Welstandsnota
Een welstandsnota bevat beoordelingsaspecten op basis waarvan de ruimtelijke kwaliteit óf de aantasting daarvan wordt bepaald. Dit instrument wordt ingezet bij de inhoudelijke toetsing van omgevingsvergunningaanvragen en richt zich met name op de activiteit bouwen.
Op 6 september 2010 heeft de gemeenteraad een nieuwe welstandsnota vastgesteld. Door middel van dit nieuwe beleid krijgt de initiatiefnemer meer vrijheid dan voorheen. Dit houdt in dat er voor het grondgebied van gemeente Kaag en Braassem in principe geen welstandstoets geldt, met uitzondering van Rijksmonumenten, Gemeentelijke Monumenten en beschermde dorpsgezichten. Voor de locatie geldt geen welstandstoets. 
3.3.5 Woonvisie
In 2001 heeft de voormalige gemeente Alkemade haar woonvisie vastgesteld. In 2008 is deze visie geactualiseerd. Een aantal beleidsuitgangspunten uit de geactualiseerde woonvisie zijn:
  • De gemeente blijft inzetten op een groeiende woningbouwmarkt. De woningbouw is bedoeld voor de opvang van de eigen bevolking, maar zal ook beschikbaar zijn voor mensen van buiten de gemeente.
  • Er zal voor de markt gebouwd moeten worden, zodat er ruimte is voor doorstroming.
  • Het woningbestand dient kwalitatief te worden uitgebreid. Het streven is een gedifferentieerd woningaanbod.
  • De gemeente streeft naar woningbouw in de kernen, in plaats van aan de rand. De groene ruimte blijft zo open en de kernen blijven hun leefbaarheid behouden.
  • Meer differentiatie en variatie in woonmilieus, bijvoorbeeld als het gaat om woningtype en prijsklasse.   
3.3.6 Archeologiebeleid
De provincie Zuid-Holland heeft in haar cultuurhistorische atlas algemeen aangegeven dat de zone, waarin de locatie ligt, mogelijk een redelijke trefkans heeft op archeologische sporen. Om een goed archeologisch beleid te kunnen formuleren, is het belangrijk om de globale provinciale kaarten op gemeentelijk niveau nader in te vullen, zodat inzicht wordt verkregen in het gemeentelijk archeologisch erfgoed. De gemeente is daarom bezig met het opstellen van eigen archeologiebeleid.